چگونه یک برنامه تبلیغاتی طرح می شود؟

تبلیغات

بسیاری، مسئله برنامه ریزی در تبلیغات را با تجزیه و تحلیل و اقلام برای وسایل تبلیغاتی و اختصاص بودجه برای هر وسیله تبلیغاتی یا عوامل مختلف پیشبرد فروش اشتباه می کنند. در حالیکه این عمل فقط و فقط یک بودجه بندی ساده برای آگاهی مشتری و کنترل بودجه مورد استفاده است، البته که این امر خود قسمتی از برنامه ریزی کلی تبلیغات برای خلق تبلیغ به شمار می آید که باید با دقت تنظیم و مورد توجه قرار بگیرد.

یک برنامه درست و مناسب تبلیغاتی برای یک سازمان در درجه اول کلیه اهداف از تبلیغات را یک به یک شرح می دهد و استراتژی تبلیغاتی را مشخص می کند. برای اینکه بتوانیم یک برنامه تبلیغاتی داشته باشیم از ابتدا مراحل را به اختصار باهم بررسی می کنیم تا بدانیم چه اصول و معیارهایی را باید تنظیم و اجرا شود تا برنامه تیلیغاتی سوددهی را داشته باشیم.

فرض کنید که امروز منشی شرکتتان خبر خیلی خوبی برای شما دارد که یک شرکت تولیدی بزرگ از شما دعوت کرده به دیدار مدیران آن شرکت بروید چراکه تصمیم گرفته اند کارشان را به شما بسپارند. اولین فکری که به ذهنتان خطور می کند که موضوع کار و تولیدات آن چیست؟ سوابق او از نظر بازار، شهرت و امکانات فروش چیست؟ پس اولین کاری که برای حضور در این جلسه انجام می دهید این است که خودتان و یکی از همکارانتان در مورد سابقه ی آنها و همچنین اقلام فروش، فعالیت رقبا، نوع محصولات و … تحقیق به عمل آورد. زمانی که چنین فعالیتی را بیش از حضور خود انجام می دهید شما در روز ملاقات گزینه بسیارمناسب در مقابل دیگر رقبا هستید.

ملاقات با مشتری

بعد از ملاقات بازهم اطلاعات بیشتری از مشتری خود کسب خواهید کرد، و بهترین کار این است که تمام آن مطالب را یادداشت کنید و سعی با پرسیدن سوالات مناسب کلیه ی مشکلات سازمان و اهدافشان را در تبلیغات کشف کنید.

گردآوری اطلاعات

در این مرحله باید یک برنامه عمومی برای کار مشتری تهیه کنید. فعالیت باید بلافاصله بعد از ملاقات شروع شود و برنامه باید به نحوی باشد که در مدت حیات آن شرکت جز بهترین برنامه ها با اصول و قوانین علمی باشد که از طرف یک سازمان تبلغاتی ارائه می شود. برای تهیه یک برنامه تبلیغاتی باید اطلاعات به صورت سیستماتیک گردآوری شود. نوشتن برنامه تبلیغاتی صنعتی به شکل زیر است:

حجم فروش: اول اینکه باید حجم فروش در نظر گرفته شود و کاملا مشخص شود که هرکدام از محصولات چه میزان فروش دارند. این امر بسیار ضروری است زیرا نشان می دهد که کدام محصول دارای حمایت بیشتری از طرف مشتری است. البته آنرا باید برای 5 سال بیشتر تهیه کنیم تا بتوان به صورت صحیح این میزان حمایت را قضاوت کنیم.

رقبا: در مرحله بعد باید حجم درخواست مشتری رقیب را بدانیم و میزان سهم بازار رقبا را بسنجیم تا ببینیم ما در کدام محصول نسبت به رقبا برتر هستیم و در کدام از آنها عقب مانده ایم و آنها پیشرو ماهستند.

مزایا: مزایای محصولات خود را بدانیم و فواید محصولات مشتری را نیز مشخص کنیم

شبکه فروش: به عنوان مثال باید تعیین کرد که آیا فروش کالا از طریق فروش شخصی کارمندان شرکت انجام می گیرد؟ آیا شبکه توزیع معمولی عمده فروش و خرده فروش مورد استفاده قرار می گیرد؟ آیا روش فروش خاصی برای توسعه فروش به کار گرفته شده است؟ مسولان فروش و توزیع چه افرادی هستند و روش فروش انتخابی و یا انحصاری مورد استفاده است؟

موقعیت بازار: گردآوری اطلاعاتی در مورد بازار، آیا تقاضا رو به افزایش است و یا ثابت است و یا رو به نزول است؟ دلایلی که موجب ایجاد این نوسانات می شود چیست؟

و آخرین مرحله کسب اطلاعات در مرود هدف های کلی شرکت: باید از اهداف آینده شرکت مطلع شد تا بتوان برنامه تبلیغاتی را داشت که شرکت را به اهداف آتی نزدیک و نزدیک تر کند و باید استراتژی خاص شرکت در بازاریابی و فعالیت های دیگر برای رسیدن به اهداف را بدانیم. دانستن این اطلاعات برای ارائه برنامه تبلیغاتی و توصیه های تبلیغاتی در موقعیت بهتر قرار می دهد.

اکنون که توانستیم اطلاعات را جمع آوری کنیم وقت آن است که بتوانیم طراحی جامع و واقعی و مفیدی را تهیه کنیم.

پیش از تهیه برنامه تبلیغاتی بهتر است با اعضای تیم خود، طراحان، تیم نویسندگان، مسولان امور بازاریابی و…. به بحث و گفتگو بنشینیم و در مورد مسائل مهم مشورت و راه حل های خود را عنوان کنیم، معایب و مزایایی که را به نوعی پیش نویس برنامه تبلیغاتی است را بررسی کنیم و بر روی بهبود آن همه باهم نظر دهیم.

تهیه برنامه تبلیغاتی

اولین قسمت برنامه تبلیغاتی این است که خلاصه نتایج به دست آمده  ونیز تجزیه و تحلیل آنها را شامل گردد. حالا باید برای هر محصول به طور جداگانه برنامه تبلیغاتی تنظیم کرد که در آن مطالب زیر عنوان شده باشد:

اینفوگرافیک-برنامه تبلیغاتی

  • تاریخچه بازایابی محصول و اهمیت آن در حجم کلی کار شرکت، ظرفیت بازار، سهم آن در برنامه مورد نظر
  • استراتژی بازاریابی برای هر محصول 
  • اهداف تبلیغاتی
  • استراتژی انتخاب
  • خلق موضوع تبلیغاتی و طرح آن
  • بودجه مورد نیاز

همانطور که می بینیم هرکدام نیاز مرحله ی بعدی و این تداوم و یکپارچگی باعث می شود که بودجه در نظر گرفته شده در هر برنامه تبلیغاتی مورد قبول قرار گیرد و از همه مهمتر برنامه تبلیغاتی با موفقیت همراه باشد.

ارائه برنامه تبلیغاتی

وقتی که برنامه تبلیغاتی آماده گشت مهمترین بخش آن ارائه صحیح این برنامه و قبولاندن آن به مدیران است. ابتدا برنامه تبلیغاتی برای مشتری ارسال می گردد و بعد از اینکه به طور کامل و دقیق برنامه تبلیغاتی را بررسی کشت باید جلسه ای برای ارائه آن گذاشته شود. اولین نکته که باید بدان توجه کرد این است که هنگام ارائه فقط نباید شما به عنوان مدیریت حضور داشته باشید بلکه باید برخی از افرادی که در نوشتن این برنامه تبلیغاتی در این جلسه حاضر شوند تا مشتری شما بداند چندنفر و چه تحقیقات گسترده ای برای نوشت آن انجام شده است.

محل ارائه برنامه تبلیغاتی بسیار مهم است، باید دفتری باشد که تجهیزات لازم ازجمله ویدئو پروژکتور برای نمایش تصاویر و … در آنجا باشد، بهتر است فضایی باشد که تلفن ها زنگ نخورد دیگر کارمندان رشته افکار را بهم نریزند و همچنین اجازه ندهیدکه حاضران رشته کلام و سخنان شما را با مسائل خارجی و تقریبا بی ربط پاره کنند و در پایان اینکه انتظار نداشته باشید که برنامه شما فورا مورد استقبال قرار گرید و اجازه دهید کمی به برنامه شما فکر کنند اما اجازه ندهید که مشتری مدت ها بر روی آن فکر کنند و بلافاصله بعد ار گذشت چند روز نتیجه را از آنها درخواست کنید.

برنامه تبلیغاتی از مواردی است که رسانه هنر برتر خود برای شرکت خود انجام می دهد و این مراحل عنوان شده را برای مجموعه خود طی می کند و سپس آن برنامه تبلیغاتی خود را به اجرا در می آورد، و این خدمت را برای مشتریان خود نیز انجام می دهد، لازم است بدانید که نوشتن برنامه تبلیغاتی یک مرحله مهم است و از همه مهمتر اجرا و نحوه ی اجرای این برنامه است.   

 

Rate this post
, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
هویت برند
نوشتهٔ بعدی
5 مزیت اصلی مجله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.